13 sierpnia/niedziela, godz. 16.00
Tomasz Soczek – organy
Piotr Lato - klarnet
W programie:
Camille Saint-Saëns (1835-1921) – Fantazja nr 1 Es-dur
Alexandre Guilmant (1837-1911) - Prière et berceuse op. 27
César Franck (1822-1890) - Pièce héroïque z cyklu Trois pièces pour Grand Orgue
Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Adagio na klarnet solo
Aleš Pavlorek (1971) – Meditace na téma A. Pärta pro sólový clarinet
Leonardo de Lorenzo (1875-1962) Suite Mythologique op.38 cz. 2 Marsyas
Gaston Litaize (1909-1991) - Prélude et danse fuguée
Tomasz Soczek (1990) - Improwizacja
Charles-Marie Widor (1844-1937) - Toccata z V symfonii organowej f-moll op. 42 nr 1
Tomasz Soczek – organista, doktor sztuk muzycznych, absolwent Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, gdzie studiował pod kierunkiem Juliana Gembalskiego i Witolda Zabornego. Kształcił się również u Jaroslava Tůmy na Wydziale Muzycznym Akademii Sztuk Scenicznych w Pradze.
Jest laureatem krajowych i międzynarodowych konkursów organowych, m.in. III Międzynarodowego Konkursu Organowego im. Alexandra Goedicke w Moskwie (II nagroda i nagroda specjalna), III Międzynarodowego Konkursu Organowego im. Jana Kucharskiego w Łodzi (II nagroda, I nie przyznano), XVIII Międzynarodowego Konkursu Organowego im. Petra Ebena w Opavie (II nagroda), II Międzynarodowego Konkursu Organowego im. Kurta Boßlera we Freiburgu (III nagroda), V Międzynarodowego Konkursu Organowego im. Daniela Herza w Brixen (III nagroda). Został dwukrotnym stypendystą Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz laureatem nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wybitne osiągnięcia w twórczości artystycznej.
Pracuje na stanowisku asystenta w Katedrze Organów i Klawesynu na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina, jest również organistą karmelitańskiego Sanktuarium św. Józefa Obrońcy Krakowa. Ma ponadto kwalifikacje tyflopedagogiczne i na co dzień pracuje z uczniami niewidomymi i słabowidzącymi.
Wśród jego zainteresowań szczególne miejsce zajmuje improwizacja organowa. Jest autorem rozprawy „Improwizowane formy muzyki organowej w stylistyce renesansowej i barokowej. Praktyka improwizacji organowej do XVIII wieku w ujęciu historycznym i kognitywnym”, którą obronił w katowickiej uczelni w 2020 roku.
Poza improwizacją, Tomasz Soczek realizuje się twórczo na płaszczyźnie kompozycji, wśród jego zainteresowań szczególne miejsca zajmuje też fisharmonia artystyczna (harmonium d’art).
Piotr Lato – już jako uczeń, a potem student klarnetu, uzyskał szereg nagród i wyróżnień w ogólnopolskich oraz międzynarodowych konkursach muzycznych, m.in. w 2002 roku został półfinalistą Międzynarodowego Konkursu Klarnetowego „Praska Wiosna” w Pradze, w 2006 roku zdobył III nagrodę w IV Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej im. Johannesa Brahmsa w Gdańsku, a w ostatnim czasie II nagrodę w MEDICI International Music Competition.
Jego ożywiona działalność artystyczna i naukowa została wielokrotnie doceniona poprzez liczne stypendia oraz odznaczenia, m.in. odznakę honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej” (2016), Nagrodę Województwa Małopolskiego „Ars Quaerendi” – za wybitne działania na rzecz rozwoju i promocji kultury (2019), Brązowy Krzyż Zasługi (2019), Partnerstwo dla Muzyki 2.0 (2020), Stypendium Twórcze Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2020), odznakę „Honoris Gratia” Miasta Krakowa (2021) oraz „Medal Komisji Edukacji Narodowej” (2022).
Wziął udział w wielu festiwalach krajowych i zagranicznych, takich jak Festiwal Wielkanocny Ludwiga van Beethovena, Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie, Muzyka w Starym Krakowie, Musica Polonica Nova, Festiwal Muzyki Kameralnej „Muzyka na Szczytach”. Zrealizował szereg nagrań płytowych, telewizyjnych i radiowych dla wytwórni polskich i zagranicznych, m.in. DUX, Centaur Reccord, Le Foxx Music, Universal Music.
Prowadzi działalność pedagogiczną w Państwowej Szkole Muzycznej II st. im. Władysława Żeleńskiego w Krakowie. Od 2006 roku jest zawodowo związany z Akademią Muzyczną im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie – początkowo na stanowisku asystenta w klasie klarnetu. W 2011 roku uzyskał stopień doktora sztuk muzycznych w zakresie instrumentalistyki, po czym objął stanowisko adiunkta. W 2016 roku uzyskał stopień doktora habilitowanego sztuki. Od roku 2020 jest kierownikiem Katedry Instrumentów Dętych Drewnianych i Akordeonu w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie na stanowisku profesora AMKP.
Od 2004 roku pełni funkcję pierwszego klarnecisty Orkiestry Akademii Beethovenowskiej. Gościnnie koncertuje z wieloma orkiestrami i zespołami, jak również solo. Jest członkiem Zarządu Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kameralistów. Współpracuje z Henri Selmer Paris, MARCA Reeds, Eddie Daniels Expressions Ligatures oraz Chedeville USA.