Już od pół wieku łączą magię liczącego blisko 1000 lat Opactwa Benedyktynów w Tyńcu z magią instrumentu, jakim są organy – nieoczywistego, wymagającego i ponadczasowego. W okresie PRL-u były dla krakowian „muzycznym oknem na świat” i do dziś przyciągają melomanów chcących posłuchać muzyki organowej w wykonaniu najwybitniejszych wirtuozów – polskich i zagranicznych. W tym roku odbędzie się jubileuszowa, 50. edycja Tynieckich Recitali Organowych, warto więc już teraz uwzględnić ją w swoim wakacyjnym kalendarzu. Tegoroczne festiwalowe koncerty odbędą się w cztery letnie, niedzielne popołudnia: 7 i 21 lipca oraz 4 i 18 sierpnia 2024 roku, o godz. 16.00. Organizatorami wydarzenia są Centrum Kultury Podgórza oraz Fundacja Chronić Dobro. Odbywa się ono przy wsparciu finansowym Dzielnicy VIII Dębniki.
Tynieckie Recitale Organowe to cykl koncertów organowych, które odbywają się w wakacyjne niedziele w Opactwie oo. Benedyktynów w Tyńcu. Organizowane są od 1972 r. (z niewielką przerwą). W ramach wydarzenia prezentowana jest muzyka organowa z różnych epok – od renesansu, po współczesność.
Organizatorami są Centrum Kultury Podgórza i Opactwo Benedyktynów w Tyńcu (Fundacja Chronić Dobro), a jego partnerem Rada Dzielnicy VIII Dębniki.
Stephen Hicks – organy Maciej Hałoń – marimba/hang drum
Charles Tournemire (1870-1939) L'orgue mystique, Cycle de pâques – In festo Pentecostes. Communion op. 56 nr 25
Louis Vierne (1870-1937) 24 Pièces de Fantaisie – Naïades op. 55 nr 4
Enjott Schneider (*1950) Toccata Schlafes Bruder
Jubileuszowa edycja Tynieckich Recitali Organowych
Stephen Hicks – absolwent Trinity College oraz Royal College of Music, gdzie uczył się pod kierunkiem Harry'ego Gabb'a i Ralpha Downesa. Następnie studiował w Paryżu i Fontainebleau u Nadii Boulanger (uczennicy Guilmanta, Vierne'a i Fauré), Marcela Dupré i André Marchala. W wieku piętnastu lat wystąpił z Koncertem fortepianowym Schumanna z English Chamber Orchestra, a sześć lat później został najmłodszym organistą, który wystąpił jako solista w ramach koncertów Promenade w Royal Albert Hall i został zaproszony przez Pierre'a Cochereau do występu w katedrze Notre-Dame. W Paryżu zadebiutował jako solista z Orchestre Philharmonique de l'O.R.T.F. Od tamtego czasu koncertował na festiwalach w Wielkiej Brytanii, Irlandii, Francji, Monako, Norwegii, Szwecji, Belgii, Holandii, Hiszpanii, Polsce, Litwie, Szwajcarii, Niemczech, USA i Rosji. Nagrywał płyty dla wytwórni RCA, EMI, Riverside i Eurodice. Szczególnie znany jest z interpretacji wczesnej muzyki francuskiej i angielskiej, dzieł Johanna Sebastiana Bacha oraz twórczości Marcela Dupré. Od 1983 roku mieszka w Norwegii, gdzie był organistą tytularnym w kościele Bergstadens Ziir w Røros, a obecnie jest tam organistą emerytowanym.
fot. archiwum artysty/Svend Agne Strømmevold
Maciej Hałoń – absolwent Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, w klasie perkusji prof. Jana Pilcha. Wykładowca w Katedrze Perkusji i Muzyki Współczesnej. Ukończył studia licencjackie i magisterskie z wyróżnieniem oraz studia doktoranckie na macierzystej uczelni. Obok studiów w specjalności klasycznej realizował program specjalności jazzowych, w tym perkusję u dr. hab. Łukasza Żyty i dr. Wojciecha Fedkowicza. W 2022 roku uzyskał stopień doktora habilitowanego. Uczy również w Szkole Muzycznej I i II st. im. B. Rutkowskiego w Krakowie. Jako solista, kameralista i muzyk orkiestrowy uczestniczył w wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą, m.in. w Wielkiej Brytanii, Ukrainie, Emiratach Arabskich, Niemczech oraz Słowacji i Litwie. Od 2020 roku, jako dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Perkusyjnego Źródła i Inspiracje, kontynuuje ideę zapoczątkowaną przez prof. Jana Pilcha. Pomysłodawca i dyrektor artystyczny cyklu koncertowego Horyzonty Perkusji, promującego utwory na duże składy perkusyjne.