Już od pół wieku łączą magię liczącego blisko 1000 lat Opactwa Benedyktynów w Tyńcu z magią instrumentu, jakim są organy – nieoczywistego, wymagającego i ponadczasowego. W okresie PRL-u były dla krakowian „muzycznym oknem na świat” i do dziś przyciągają melomanów chcących posłuchać muzyki organowej w wykonaniu najwybitniejszych wirtuozów – polskich i zagranicznych. W tym roku odbędzie się jubileuszowa, 50. edycja Tynieckich Recitali Organowych, warto więc już teraz uwzględnić ją w swoim wakacyjnym kalendarzu. Tegoroczne festiwalowe koncerty odbędą się w cztery letnie, niedzielne popołudnia: 7 i 21 lipca oraz 4 i 18 sierpnia 2024 roku, o godz. 16.00. Organizatorami wydarzenia są Centrum Kultury Podgórza oraz Fundacja Chronić Dobro. Odbywa się ono przy wsparciu finansowym Dzielnicy VIII Dębniki.
Tynieckie Recitale Organowe to cykl koncertów organowych, które odbywają się w wakacyjne niedziele w Opactwie oo. Benedyktynów w Tyńcu. Organizowane są od 1972 r. (z niewielką przerwą). W ramach wydarzenia prezentowana jest muzyka organowa z różnych epok – od renesansu, po współczesność.
Organizatorami są Centrum Kultury Podgórza i Opactwo Benedyktynów w Tyńcu (Fundacja Chronić Dobro), a jego partnerem Rada Dzielnicy VIII Dębniki.
Anna Przybysz – organy Paweł Czarakcziew – wiolonczela
Karl Hoyer (1891-1936) Orgelsonate d-moll op.19 cz. I: Allegro, ma non troppo Vier Charakterstücke op. 35 cz. III: Christus Am Kreuz Zehn Stücke für Orgel op. 51 cz. VII: Giga
* Johann Sebastian Bach (1685-1750) Suita na wiolonczelę solo d-moll BWV 1008: Prelude
Paweł Czarakcziew (*1996) Afazja
Benjamin Britten (1913-1976) Suita na wiolonczelę solo op. 72 nr 1: Canto primo
Paweł Czarakcziew (*1996) Powroty
*
Piotr Grinholc (*1966) Impressio V, Lullaby (ded. Annie Przybysz)
Mieczysław Surzyński (1866-1924) Elégie op. 30 Improwizacje op. 38 na temat pieśni kościelnej Święty Boże
Jubileuszowa edycja Tynieckich Recitali Organowych
Anna Przybysz – absolwentka Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie, pod kierunkiem prof. Józefa Serafina. Ukończyła studia magisterskie w Hochschule für Musik und Theater w Lipsku, w klasie prof. Martina Schmedinga. W lutym 2022 roku obroniła doktorat w dziedzinie sztuk muzycznych. Ukończyła również studia podyplomowe Manager Muzyki (UMFC) oraz Coaching (SWPS). Prowadzi indywidualne sesje coachingowe dla muzyków. Swoje umiejętności doskonaliła także na licznych kursach mistrzowskich, prowadzonych m.in. przez: Wolfganga Seifena, Wolfganga Zerera, Martina Schmedinga, Ludgera Lohmanna, Lorenza Ghielmiego, Matthiasa Meierhofera, Jaroslava Tumy, Leona Berbena, Jeremy’ego Josepha, Juliana Gembalskiego, Christopha Wolffa, Hansa Fagiusa, Bernharda Haasa, Christophe’a Mantoux, Henry Fairs’a, Jona Laukvika i Daniela Rotha. Koncertowała na międzynarodowych festiwalach organowych w kraju i za granicą. Nagrała cztery płyty na historycznych instrumentach: Wilhelma Sauera w Michaeliskirche w Lipsku i Lutherkirche w Chemnitz oraz na organach Friedricha Ladegasta w Marienkirche w Weißenfels. Albumy „Karl Hoyer – Organ Works” i „Karl Hoyer – Organ Sonatas” zostały nagrodzone brązowymi dyplomami w II i III Międzynarodowym Konkursie Muzyczne Orły, a płyta „Karl Hoyer – Organ Works” była również nominowana do Paszportów Polityki 2021.
fot. archiwum artysty
Paweł Czarakcziew – wiolonczelista, kameralista, pedagog, absolwent klasy wiolonczeli jazzowej Mateusza Pliniewicza w Szkole Muzycznej I i II stopnia im. Bronisława Rutkowskiego w Krakowie. W 2020 roku ukończył z wyróżnieniem studia muzyczne na Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, w klasie prof. Zdzisława Łapińskiego. Swoje umiejętności szlifował także pod opieką Juliusa Bergera w Leopold-Mozart-Zentrum w Augsburgu. Grę kameralną doskonalił również w Akademii Muzycznej w Krakowie pod okiem Anny Armatys-Borelli, Kai Danczowskiej oraz Barbary Łypik-Sobaniec. Regularnie bierze udział w kursach mistrzowskich prowadzonych m.in. przez: Cătălina Ileę, Romana Jabłońskiego, Jacoba Shawa, Jakoba Kullberga, Larsa Hoefsa, Viviane Spanoghe i Tomasza Strahla. Na scenie zadebiutował w wieku sześciu lat – w Filharmonii Krakowskiej. Cztery lata później, w ambasadzie polskiej w Paryżu zagrał pierwszy koncert w roli solisty, z towarzyszeniem orkiestry Akademii Muzycznej w Krakowie, pod batutą prof. Stanisława Krawczyńskiego. Współtworzy Krakowski Kwintet Harfowy oraz Czarakcziew/Kowal Duo. Od 2020 roku uczy gry na wiolonczeli w Szkole Muzycznej I i II stopnia im. Bronisława Rutkowskiego oraz współpracuje z Krakowskim Teatrem Variété. Jest doktorantem Szkoły Doktorskiej Akademii Muzycznej w Krakowie im. Krzysztofa Pendereckiego.