Z jednej strony Magia Futura otworzyła mi oczy na światy nie z tego świata, zadziwiające, niepojęte, czasem warte zamieszkania, częściej niepokojące. Każde opowiadanie to rzeczywistość alternatywna rządząca się własną logiką – prawami dyktowanymi przez indywidualną, osobną, ze wszech miar niepodrabialną wyobraźnię pisarza/pisarki, zdolną do zgoła magicznych sztuczek na naszych przyzwyczajeniach, stereotypach i poznawczych hamulcach. Z drugiej jednak strony ten konkurs uświadomił mi, jak bardzo widoki na przyszłość zakorzenione są w przeszłości, czyli także naszej teraźniejszości: konkretnej, tyleż inspirującej, co odpychającej. Moim zdaniem najciekawsze w tych mikroświatach było to, co dotkliwie realne, wyrastające z problemów palących, naglących i nierozwiązanych A.D. 2021 – zarazem zahaczające o uniwersalne bolączki ludzkości, niekiedy z iście filozoficznym zacięciem niczym w arcyprozie literackiego patrona tego roku Stanisława Lema. Zastanawiające, jak niewiele w tych wizjach, zwłaszcza tych kreowanych przez młodych ludzi, jasnych barw. Dominuje kruczoczarny katastrofizm, który wcale nie musi okazać się z przesadą - Sebastian Brejnak
Sebastian Brejnak (ur. 1994). Poeta, doktorant literaturoznawstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim, muzyk. Autor monografii naukowej "Niepokój. Nowoczesność w świetle anachronicznych konfiguracji doświadczenia nieswojości" (WUJ, 2019), tomiku poetyckiego "Filo" (Wydawnictwo Literackie, 2020) oraz – wraz Ewą Lipską – książki "Wirujący ogon antylopy" (Austeria, 2021).