PODGÓRSKIE LETNIE KONCERTY 2022 | PROGRAM
LIPIEC
3 lipca/niedziela, godz. 16.00
„Tobie, Ukraino!”Wykonawcy:
Chór Osanna Parafii Greckokatolickiej w Krakowie
Oleksandra Mychajlenko – dyrygent
Zoriana Mychajlenko (skrzypce), Witalij Mychajlenko (altówka) – akompaniament
W programie: wielogłosowa muzyka cerkiewna z różnych krajów, części Liturgii Świętej, staroukraińskie kanty:
„Sława w wysznich” Nieznany
„Cariu nebesnyj” M. Miluszev
„Błagosłowy dusze moja” K.Stecenko
„Pochwału prynesu Sw.” D. Rostowskyj
„O preswiata maty-divo” Nieznany
„Bożaja maty W. Matiuk” arr. J. Antkiw
„Iże cheruwymy” D. Bortnianskyj
„Agni parfene” Grecki motyw
„Tebe pojem” Bułgarski motyw
„Dostojno jest” D.Bortnianskyj
„Otcze nasz” N. Kedrow
„Modlitwa za Ukrainę” M. Łysenko, arr. O. Koszyc
Chór Osanna parafii greckokatolickiej Podwyższenia Krzyża Świętego w Krakowie:
Chór powstał w 2009 roku. Poza cotygodniowym uczestnictwem w niedzielnej mszy w cerkwi, chór „Osanna" występuje również na koncertach i festiwalach ogólnopolskich i międzynarodowych oraz bierze udział w warsztatach śpiewu chóralnego. Chór jest także aktywnym uczestnikiem życia ukraińskiej społeczności Krakowa.
10 lipca/niedziela, godz. 16.00
„Psalmy”Wykonawcy:
Kwartet wokalny Preziosa w składzie:
Ewa Matyaszek – sopran, Anna Stolarczyk – sopran, Karolina Borodziuk – mezzosopran,
Joanna Dzięgiel – kontralt
Gościnnie:
Miłosz Korendo – bas
Olga Piotrowska–Cender - akompaniament
Barbara Kamińska - obój
W programie: dziesięć kompozycji autorstwa Anny Stolarczyk do wybranych fragmentów biblijnej Księgi Psalmów Starego Testamentu. Wśród wybranych cytatów znajduje się, chociażby, słynny Psalm 23: „Pan jest moim Pasterzem, nie brak mi niczego...”.
Księga Psalmów charakteryzuje się szczególnym artyzmem. Piękno i głębia Psalmów
zachwycają licznych pisarzy i poetów. Są one źródłem natchnienia dla twórców muzyki.
Wspólnym elementem wszystkich Psalmów jest wyraz olbrzymiej wiary i cała rozpiętość
uczuciowa, która towarzyszy relacji człowieka z Bogiem. Uważa się, że przynajmniej połowa ze 150 Psalmów jest autorstwa Dawida – króla Izraela, panującego około 1000 lat p. n. e.
Preziosa:
Żeński kwartet wokalny, prezentujący pełny zakres możliwości kobiecego głosu, szkolonego w technice bel canto. Artystki tworzące zespół, posiadają głosy – od najwyższego i najlżejszego materiału wokalnego, jakim jest Sopran koloraturowy, poprzez Sopran dramatyczny i Mezzosopran, po Kontralt – najniższy, najrzadziej występujący, oraz najmniej poznany z głosów kobiecych. Filozofia, która jednoczy i spaja wszystkie cztery wokalistki, opiera się na umiłowaniu piękna śpiewu, na nieustannym dążeniu do doskonalenia ekspresji wykonawczej, na radości płynącej z korzystania z potencjału własnego talentu, oraz możliwości dzielenia się tymi darami z publicznością.
Barbara Kamińska:
Oboistka Opery Śląskiej w Bytomiu. Studentka Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie oboju prof. Tomasza Miczki. Brała udział w wielu warsztatach muzycznych prowadzonych przez wybitnych pedagogów (David Walter, Diethelm Jonas, Jean – Louis Capezalli, Robert Herden, Washington Barella, Pedro Herrero, Gordon Hunt czy Christina Gomez). Honorowana wielokrotnie prestiżowymi nagrodami muzycznymi.
Olga Piotrowska-Cender:
Absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie.vJuż w trakcie studiów rozpoczęła pracę jako akompaniator przy Wydziale reżyserii opery i teatru muzycznego – wydział powstały w kooperacji Akademii Muzycznej w Krakowie oraz Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie – obecnej Akademii Sztuk Teatralnych. Współpracowała ze znanymi polskimi reżyserami oraz aktorami. Obecnie pracuje jako akompaniator chóru w Operze Krakowskiej oraz akompaniator w klasie skrzypiec, altówki i kontrabasu oraz klasach fletu. Współpracuje również z Capellą Cracoviensis, Chórem Polskiego Radia, zespołem
17 lipca/niedziela, godz. 16.00
Koncert laureatów Międzynarodowego Festiwalu i Konkursu Wokalnego im. Moniki Swarowskiej-WalewskiejW programie: europejska muzyka sakralna.
Monika Szwarowska-Zalewska:Primadonna Opery Krakowskiej oraz Profesor Akademii Muzycznej w Krakowie. Śpiewała w Polsce i poza granicami kraju. Współpracowała ze “Stagione Teatro Italiana” oraz Polską Operą Telewizyjną pod dyrekcją Marka Tracza, a także gościnne w Teatrze Wielkim w Poznaniu i Łodzi, oraz w Operze Wrocławskiej.
Występowała m.in. w Niemczech, Szwajcarii, Austrii, Francji, Belgii, Luksemburgu, Hiszpanii, Włoszech, Holandii, Danii oraz w Ameryce Północnej. Laureatka wielu krajowych i międzynarodowych prestiżowych konkursów. Dokonywała nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji w Krakowie, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Gdańsku.
O festiwalu:Kolejna edycja niezwykłego festiwalu wokalnego, mistrzowskich kursów wokalnych oraz koncertów promujących perły ziemi Krzeszowickiej i okolic zbliża się wielkimi krokami. Serdecznie zapraszamy na przesłuchania Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Moniki Swarowskiej Walawskiej, które odbędą się w dniach 13-15 lipca 2022 w Państwowej Szkole Muzycznej w Krzeszowicach. Szczególnie zapraszamy na koncert laureatów z ogłoszeniem wyników 15 lipca o godz. 19.30 w auli Szkoły Muzycznej.
24 lipca/niedziela, godz. 16.00
„Sancta Familia”Wykonawcy:
Chór Kameralny Sancta Trinitas
Marek Pawełek – organy
Dawid Kusz – dyrygent
W programie: współczesna muzyka chóralna poświęca osobom Świętej Rodziny:
„Veni Creator Spiritus” m.: Greg., Opr.: D. Kusz OP
„Salve Regina” m.: Greg., Opr.: R. Rojas
„Ave Verum Corpus” m.: W. Byrd
„Te Joseph celebrent” m.: Greg., Opr.: D. Kusz OP
„Masz in honor of Saint Joseph” m.: F. Peeters
„Modlitwa do Bogurodzicy” m.: D. Kusz OP
Chór Kameralny Sancta Trinitas:
Chór założony w 2016 roku z inicjatywy Barbary Kucharskiej, a prowadzony jest od początku swego istnienia przez o. Dawid Kusza OP. Złożony jest z muzyków związanych ze środowiskiem krakowskich dominikanów. Chór Sancta Trinitas dokonał wielu prawykonań współczesnej muzyki sakralnej oraz archiwalnych utworów z okresu baroku i romantyzmu. Koncertował w kraju i za granicą. Dwukrotnie wystąpił podczas Warsztatów Muzyki Niezwykłej, organizowanych przez Dominikański Ośrodek Liturgiczny, a także w ramach adwentowego projektu Ave Maris Stella. Brał także udział w nagraniu kolęd w nowych aranżacjach o. Dawida Kusza. Chór Koncertował w kraju i za granicą.
31 lipca/niedziela, godz. 16.00
Recital organowy Witolda ZalewskiegoW programie: Dietrich Buxtehude, Mieczysław Surzyński, César Franck
Witold Zalewski:
Ukończył w 1992 roku Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie organów prof. Jana Jargonia. Od 1995 roku pełni funkcję I organisty w Królewskiej Katedrze na Wawelu. Jako solista koncertował regularnie na najważniejszych festiwalach w kraju i za granicą. Wystąpił, m.in., w katedrze św. Patryka na Manhattanie w Nowym Jorku, katedrze Notre-Dame w Paryżu, katedrze św. Andrzeja w Sydney, Tokio Metropolitan Art Space, Nativity Church w Betlejem oraz w Buenos Aires, Montevideo, Rio de Janeiro, Toronto, Jerozolimie, Irkucku, Istambule, Sankt Petersburgu i Moskwie. Witold Zalewski jest również autorem „Śpiewnika pieśni kościelnych" wydanego nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w 1997 roku oraz współredaktorem i współautorem wielu innych publikacji, m.in. „Śpiewnika Wawelskiego". W 2011 roku został wyróżniony przez papieża Benedykta XVI odznaczeniem „Pro ecclesia et Pontifice". Obecnie pracuje w Instytucie Muzyki Kościelnej Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie na stanowisku profesora uczelnianego.
SIERPIEŃ
7 sierpnia/niedziela, godz. 16.00
„Sacris Solemniis”Wykonawcy:
Natalia Hydz – sopran
Martyna Dwojak – mezzosopran
Oksana Drewicka – organy
W programie: wybór arii i pieśni maryjnych
Utwory solowe:
„Laudamus te”, „Msza h-moll”, J. S. Bach
„Preghiera”, F. Durante
„Inflammatus et accensus”, „Stabat Mater”, Op. 58, A. Dvorak
„Pie Jesu”, G. Faure,
„Ave Maria”, L. Gordigiani
„Ave Maria”, M. Lorenc
„Ave Maria”, L. Luzzi
„Ave Maria”, „Cavaleria rusticana”, P. Mascagni
„Agnus Dei”, „Petite Messe Solennelle”, G. Rossini
„Ave Maria”, F. Schubert
„Pieta Signore”, A. Stradella
„Alleluja”, I. Sonevytsky
„Liber scriptus”, „Requiem”, G. Verdi
Duety:
„O sanctissima!”, L. Beethoven
„Panis Angelicus”, C. Franck
„Ave verum corpus”, K. Jenkins
„Mater”, „Stabat Mater”, G. B. Pergolesi, Stabat
„Ave Maria”, C. Saint Saëns
„Requiem: Pie Jesu”, L. Webber
Martyna Dwojak:
Absolwentka Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku na Wydziale Wokalno – Aktorskim w klasie śpiewu solowego dr hab. Ewy Marciniec. Ukończyła także Zespół Państwowych Szkół Muzycznych II stopnia im. Fryderyka Chopina w Warszawie, na Wydziale Śpiewu Solowego w klasie prof. Bożeny Betley. Umiejętności wokalne szkoliła również na kursach mistrzowskich, pod kierunkiem takich artystów jak: Jolanta Żmurko-Kurzak, Brigitte Fassbaender, Ewa Iżykowska-Lipińska, Adi Bar, Sylvia Koncza i Britta Wieland. Przez wiele lat związana z teatrem mieszczącym się w Piwnicy na Wójtowskiej w Warszawie, gdzie brała udział w takich spektaklach jak m.in. „Wiele hałasu o list”„Co tu teraz robić, co robić” czy „Hula sobie wiatr po domu, czyli poskromienie małej złośnicy” w reżyserii Zuzanny Górniaszek. Od 2019 mieszka i żyje w Krakowie pracując w Operze Krakowskiej jako Artysta Chóru.
Oksana Drevitska:
Absolwentka Akademii Muzycznej im. Mykoły Łysenki we Lwowie, które ukończyła z wyróżnieniem. Karierę zawodową rozpoczęła jako koncertmistrz na Katedrze Dyrygentury Operowo-Symfonicznej i Chóralnej na Akademii Muzycznej. Pracowała także we Lwowskiej Operze Narodowej jako koncertmistrz chóru i w tym samym czasie koncertmistrz Młodzieżowego Studio Wokalnego "Bel canto" przy Centrum Kreatywności Dzieci i Młodzieży Hałyczyny. W ciągu swojej kariery zawodowej Oksana Drevitska uczestniczyła w charakterze koncertmistrza w konkursach wokalnych i kursach mistrzowskich w Polsce, Francji i Ukrainie, gdzie była wielokrotnie nagradzana. Obecnie pracuje jako koncertmistrz na Katedrze Śpiewu Wokalnego Lwowskiej Narodowej Akademii Muzycznej imienia Mykoly Łysenki.
Natalia Hydz:
Ukończyła z wyróżnieniem Lwowską Narodową Akademię Muzyczna, a także Drohobycki Uniwersytet Pedagogiczny. Karierę zawodową rozpoczęła jako wokalistka we Lwowskim muzyczno-dramatycznym teatrze imieniu Jurija Drohobycza. Była również solistką sali organowej i kameralnej muzyki we Lwowie. Występowała podczas festiwali w Ukrainie i innych krajach europejskich, m.in.: na festiwalu „Noc na Iwana Kupala". Brała udział w konkursach wokalnych w Polsce, Francji i Ukrainie. W ostatnich pięciu latach pracowała jako Artysta Opery Krakowskiej.
14 sierpnia/niedziela, godz. 16.00
„O mężna białogłowo, Judyt wojująca, od niewoli okrutnej lud swój ratująca”
Wykonawcy:
Zoriana Grzybowska – sopran/bandura
Artur Grzybowski – prowadzenie
W programie: ukraińskie pieśni sakralne i historyczne oraz fragmenty biblijnej Księgi Judyty:
„Modlitwa” sł. i muz. W. Kwasnewskyj
„Cierniowa róża” sł. W. Iwanyszyn, muz. H. Menkusz
„Wrony" sl. O. Oleś, muz. H. Menkusz
„Płacz Jarosławny” sł. T. Szewczenko, muz. F. Kuczerenko aranżacja na bandurę H. Menkusz
„Spowiedź” O. Herasymenko
„Pod Twoją obronę” muz. I. Sonewyckij
„Błogosław duszo moja Pana” muz. H. Menkusz
„Ave Maria Andina” muz. J. Bragato
„Melodja” muz. M. Skoryk
„Pływe kacza”
„Melancholia” muz. O. Herasymenko
„Księżna Łabądź” sł. L. Tyhlij, muz. A. Kos- Anatolskyj
„Diwicy Maryi” sł. B. Hryszczuka, muz. O. Dudara, aranżacja na bandurę S. Owczarowoji
Przed każdym utworem będą czytane fragmenty modlitw z księgi Judyty.
Zoriana Grzybowska:
Pochodzi z Ukrainy. Naukę śpiewu i gry na bandurze rozpoczęła w wieku lat 10 w drohobyckiej Podstawowej Szkole Muzycznej i kontynuowała w Średniej Szkole Muzycznej, a następnie na Wydziale Muzycznym Uniwersytetu w Drohobyczu, w klasie śpiewu solowego (sopran) Profesora Ukrainy Bohdana Bazylykuta oraz w klasie gry na bandurze. Z Drohobyczem związana była zawodowo do przyjazdu do Krakowa w 2007 roku. Wykonuje klasykę ukraińską i światową, pieśni świeckie i sakralne, arie operowe i operetkowe, a także kolędy polskie i ukraińskie. W swoim repertuarze ma również program z utworami Anny German przy akompaniamencie fortepianu i instrumentów perkusyjnych. Koncertowała m.in. w Polsce, Ukrainie, Szwajcarii, Niemczech czy Włoszech; w salach koncertowych, na festiwalach i w domach kultury.
21 sierpnia/niedziela, godz. 16.00
„Muzyka sakralna XX i XXI wieku”Wykonawcy:
Ewa Boreczko – mezzosopran
Aleksandr Bardasow – baryton
Urszula Dereń-Kokoszka – organy
W programie: wybór utworów muzyki sakralnej XX-XXI wieku, w tym premierowe wykonanie „Psalmów Dawida”, (z muzyką Leny Leonowej) oraz m.in. „Ave Maria” Michała Lorenca, „Ave Maria” Camile Saint- Saënsa:
Psalm 6 „Błaganie o litość” O. Lenova
Ilustracja muzyczna do Psalmu 89 O. Lenova
Psalm 90 „Błaganie Mojżesa, męża Bożego” O. Lenova
„Ave Maria” A. Piazzolla
„Ave Verum” K. Jenkins
„Ave Maria” M. Lorenc
„Ave Maria Pietas” M. Malavasi
„Sound the Trumpet” H. Purcell
„ Domine ne in furore tuo” S. Moniuszko
„Salve Regina” G. Faure
„Trzy psalmy” A. Bardasau
„Sześć motetów” L. Boëllmann
„O Salutaris” L. Boëllmann
Ewa Boreczko:
Śpiewaczka klasyczna, sopran koloraturowy. Absolwentka ASP w Warszawie. Śpiewu solowego uczyła się u Wisławy Ćwiklińskiej (PSM II st. w Warszawie), a następnie Małgorzaty Szmidt-Kondratiuk (AM w Warszawie). Brała udział w kursach licznych mistrzowskich pod kierunkiem wybitnych pedagogów i śpiewaków m.in. G. Kahra, Z. Donat, H. Hampe, P. Kusiewicza oraz R. Karczykowskiego. Koncertowała w kraju i za granicą ze zróżnicowanym repertuarem – od muzyki oratoryjnej, operowej, po utwory operetkowe i musicalowe. Specjalizuje się w repertuarze oratoryjno–kantatowym (J.S. Bach, G.F. Haendel, G. Pergolesi). W swoim repertuarze ma partie najwybitniejszych kompozytorów muzyki operowej w tym m.in. W.A. Mozarta, G. Pucciniego, V. Beliniego, Ch. Gounoda i J. Offenbacha, a także liczne pieśni. Dysponuje sopranem o ciekawej barwie i dużym bogactwie brzemienia oraz naturalną techniką koloraturową pozwalającą na wykonywanie najtrudniejszych partii wokalnych.
Aleksander Bardasov:
Śpiewak klasyczny, baryton. Pochodzi z Białorusi. Absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie, klasy dr. Marka Rzepki. Ponadto, rozwijał swój talent podczas kursów mistrzowskich pod okiem wybitnych pedagogów i śpiewaków, m. in. M. Kwietnia, R. Karczykowskiego, P. Kusiewicza oraz V. Kuzmenki. Nagradzany w prestiżowych konkursach muzycznych. Prowadzi aktywną działalność koncertową biorąc udział w festiwalach muzycznych o randze krajowej i międzynarodowej. Występował m.in. podczas Festiwalu Wagnerowskiego w Lipsku, Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Polskiej w Iwoniczu-Zdroju, Dni Bachowskich w Krakowie, XII Paczkowskiego Festiwalu Muzyki Kameralnej i Organowej czy XXIV Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Kameralnej w Wygiełzowie. Współpracował ze znamienitymi dyrygentami, jak Christophe Rousset, Paul Goodwin, Rafał Jacek Delekta, Vincent Dumestre czy Stanisław Krawczyński. Bogaty repertuar śpiewaka obejmuje zarówno dzieła najwybitniejszych kompozytorów muzyki operowej (W.A.Mozart, G.Donizetti, V.Bellini, G.Verdi, P. Czajkowski, G. Bizet, A. Rubinstein, S. Moniuszko i inni), jak również szeroki wybór pieśni kompozytorów słowiańskich i europejskich oraz muzykę oratoryjno-kantatową.
Urszula Dereń-Kokoszka:
Ukończyła studia muzyczne w zakresie gry na organach pod kierunkiem prof. M. Semeniuk-Podrazy oraz w klasie fortepianu prof. E. Bukojemskiej. Swoje umiejętności gry na organach doskonaliła na stypendium we Freiburgu u prof. Z. Szathmary’ego oraz na studiach podyplomowych pod kierunkiem prof. P. Planyavsky’ego. Jest laureatką międzynarodowych konkursów organowych w Polsce i we Włoszech. Do dzisiaj koncertuje jako solistka i akompaniatorka w Polsce i za granicą, współpracuje z chórami (m.in. z Chórem Mariańskim). Bierze udział w licznych kursach mistrzowskich interpretacji muzyki organowej i fortepianowej. Prowadzi klasę fortepianu i organów w ASM w Krakowie oraz klasę fortepianu w SM I st. w Sobolowie. Wielu jej absolwentów kontynuuje naukę gry na instrumentach w szkołach muzycznych II st. i studiuje na wyższych uczelniach muzycznych.
28 sierpnia/niedziela, godz. 16.00
„Wielbi Dusza moja Pana”Wykonawcy:
Jolanta Kowalska-Pawlikowska – sopran
Marek Pawełek – organy
W programie: Johann Sebastian Bach, Camille Saint-Saëns, John Rutter
J. S. Bach - Concerto in G major BWV 592 cz I
J. S. Bach - Magnificat, "Quia Respexit”
J. S. Bach - Concerto in G major BWV 592 cz III
Marcin Józef Żebrowski - Magnificat - Suscepit Israel
Camille Saint-Saens - Litanies de La Sainte Vierge
Felix Mendelssohn - Sonata No. 2 in C Minor Op. 65 cz I i cz II
John Rutter - Magnificat - Et misericordia
John Rutter - Toccata in Seven
Jolanta Kowalska-PawlikowskaUkończyła z wyróżnieniem zarówno Akademię Muzyczną w Krakowie (klasa śpiewu ad. II st. Agnieszki Monasterskiej), jak też studia podyplomowe w Guildhall School of Music&Drama w Londynie. Uczestniczka kursów mistrzowskich m.in.: Heleny Łazarskiej, Teresy Żylis-Gara, Paula Esswooda, Barbary Schlick. Jest laureatką pierwszej nagrody Międzynarodowych Konkursów: Bach Singer’s Prize w Londynie (2008) oraz The Thelma King (2009). Laureatka III Nagrody na Międzynarodowym Konkursie im. Ady Sari w Nowym Sączu (2011). Współpracowała z Krakowską Operą Kameralną, a od 2003 r. jest członkiem Zespołu Capella Cracoviensis. Występowała z dyrygentami t.j.: Andrew Parrott, Ralf Sochaczevsky, Anthony Ford, Paul Esswood, Andreas Spering, David Shemer.
Marek PawełekOrganista, aranżer, pedagog. Salezjańskie Liceum Muzyczne w Lutomiersku ukończył w roku 2002 w klasie organów mgr Agnieszki Wrocławskiej. Później, z wyróżnieniem, ukończył studia na Akademii Muzycznej w Krakowie na Wydziale Twórczości, Interpretacji i Edukacji Muzycznej. Umiejętności gry na organach rozwijał pod kierunkiem prof. Andrzeja Białko. Od 2006 roku współpracuje z chóru Psalmodia Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła w charakterze akompaniatora. Nieprzerwanie od tego czasu pracuje także na stanowisku organisty w Kościele Garnizonowym w Krakowie. Jest autorem opracowań kolęd, wydanych w 2015 r. przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne i utrwalonych na płycie CD przez Chór UPJP II w Krakowie